Érdekes részletet jegyez fel Szókratész Egyháztörténete Paphnutiosz püspökről. Azért tartom érdekesnek, mert az üldözések alatt kivájt szemű püspök egy számunkra szinte értelmezhetetlen szélsőséggel szemben szólalt fel. Szókratész a Kr. u. 5. század első felében írta meg a Kr. u. 4. évszázad viharos történetét, benne a Niceai (Nikaiai) zsinat fontos eseményeivel és azok következményeivel. Paphnutiosz részt vett az ezerhétszáz évvel ezelőtti zsinaton, és a felszólalása egy fontos kérdésben megváltoztatta az események menetét. Így szól a beszámoló:
„Paphnutiosz Felső-Thébaisz egyik városának volt a püspöke. Isten annyira kedvelte, hogy csodálatos jeleket is művelt. Az üldözés idején kivájták a szemét. Nagyon tisztelte a császár ezt a férfit, szüntelenül elhívatta a palotába, és megcsókolta a kivájt szemét. Ilyen nagy vallásos tisztelet élt Constantin császárban. Először ezt mondjuk el Paphnutioszról.
Azt is elmagyarázom, hogy tanácsa folytán mi vált az egyház hasznára és a papok tisztességére. Úgy tetszett a püspököknek, hogy új törvényt vezessenek be az egyházba, amelynek értelmében a szent rendeken levők, vagyis a püspökök, a presbiterek és a diakónusok nem hálhatnak együtt a feleségükkel, akit még világi korukban vettek el. És amikor erről megelőzőleg tanácskoztak, felállt a püspökök gyűlésének közepén Paphnutiosz, és hangos szóval kiáltotta, hogy ne rójanak nehéz terhet a szent rendeket viselő férfiakra. Azt mondta, mivel tisztes a házastársi együttlét és tiszta a házasság, ne okozzanak túlzott szigorral kárt az egyháznak, mert nem mindenki képes elviselni a szenvedélytelenség aszkézisét, és kétséges, hogy mindegyik hitves meg tudja-e őrizni tisztaságát. tisztaságnak nevezte viszont a törvényes feleséggel való együttlétet is. Elég, ha az, aki már korábban került a klérusba, nem házasodik meg, az egyház ősi hagyománya szerint, és nem is válhat el attól, akit világi korában egyszer már elvett. Ezt mondta, bár nem volt tapasztalata a házasság és egyáltalán az asszonyok terén, hiszen gyermekkorától fogva monostorban nőtt fel, és tisztasága – ha erről van szó – messze földön híres volt. Az egész papi gyűlést meggyőzték Paphnutiosz szavai. Ezért aztán abba is hagyták az ezzel kapcsolatos vitát, és rábízták mindenkire, hogy maga döntse el, érintkezik-e feleségével. Ennyit Paphnutioszról.” (Szókratész Egyháztörténete, Ókeresztény írók 9, Szent István Társulat, 1984, 76)
Az egyik tanulsága ennek a kis epizódnak az, hogy mennyire más irányba csúszott el az (akkor is elcsúszásra hajlamos) egyház, mint a mi korunk kereszténysége. Paphnutiosz kora a mártíromság és az aszkézis kora volt, amelyben reális lehetőségként merült fel, hogy a házas szolgálók számára is megtiltsák a házasélet gyakorlását. Hogy ez ellentmond a Szentírás tanításának (vö. 1Kor 7,1-7), azt talán nem kell ma túlzottan részletezni, hiszen innen nézve ez magától értetődő (ahogy a mi más irányú tévedéseink meg onnan). Paphnutioszé volt akkor a józan hang.
Másrészt vegyük észre, hogy amikor Paphnutiosz a józan mérlegelésre szólít fel, nemcsak azzal érvel, hogy a szenvedélytelenség nagyon nagy teher, hanem azzal is, hogy a házasság és a házassági együttlét Isten szemében tiszta. A szenvedélytelenség nehézsége tehát önmagában nem ad engedményt a szenvedélyek megélésére, csak ha az Isten szemében tiszta. Értelemszerűen ez nem vonatkozik a házasságtörésre, a házasságon kívüli szexualitásra, a homoszexualitásra, illetve a szexualitás egyéb rendezetlen vagy akár perverz formáira.
Harmadszor, Szókratész hangsúlyozza, hogy a házasként klerikussá válók esetében ősi szokás, hogy nősként szolgáljanak, az apostol ebben a kérdésben szabadságot adott. Sőt, igazából ebben a kérdésben adott szabadságot, nem abban, hogy a házasok megfoszthatják-e a házastársukat a testi együttléttől. De abban a korban, amikor az aszkézis jelentette az egyházban a nagyobb kísértést, inkább olyan szokás kezdett megkövesedni, amely a nőtlenséget tette kötelezővé azok esetében, akik nem házasként váltak szolgálókká, és a szexuális érintkezés tiltását azokra is kezdte volna kiterjeszteni, akik már házasok.
Végül ne menjünk el Paphnutiosz tekintélye mellett sem, hiszen tulajdonképpen egyetlen megszólalása képes volt meggyőzni a zsinat résztvevőit arról, hogy amit képvisel, az a helyes út. Paphnutiosz nem csupán az érveivel hatott, hanem az egész életével, a hite mögött álló megpróbáltság lelki tőkéjével. Nem önző érdekből kért engedményt szolgatársainak, hanem éppen olyan emberként, aki maga egyébként Pál apostolhoz hasonlóan nem élt házasságban.
Ismereteim szerint az ószövetségi papságnál is elvárás volt, hogy a szolgálat ideje alatt ne éljenek házaséletet. Mivel pedig a katolikus papságnál elvárt volt a szinte naponkénti misézés, ezért is lett hozva a cölibátus rendelete. A keletieknél -az örményeket kivéve- mos is ott az engedmény, hogy nős embereket is felszentelnek, de püspök csak nőtlen -és épp ezért kezdettől szerzetes-, avagy megözvegyült pap lehet.
„25A szüzeket illetően nincs külön parancsom az Úrtól, tanácsot azonban adok, mint olyan, aki az Úr irgalma folytán hitelt érdemel. 26Azt tartom, a mostani megpróbáltatások miatt ez az állapot ajánlható; jó, ha így marad az ember. 27Ha asszonyhoz vagy kötve, ne törekedj elválni, ha azonban nem kötötted magad asszonyhoz, ne keress feleséget. 28De ha megnősülsz, nem vétkezel, s ha a lány férjhez megy, nem követ el bűnt. Ám az ilyeneket testi nyugtalanság gyötri, s én meg akarlak kímélni benneteket. *29Azt mondom tehát, testvérek: Az idő rövid, azért akinek van felesége, éljen úgy, mintha nem volna, *30aki sír, mintha nem sírna, aki örül, mintha nem örülne, aki vásárol, mintha meg sem tartaná, 31s aki felhasználja a világ dolgait, mintha nem élne velük, mert ez a világ elmúlik. *32Azt szeretném, ha mentek volnátok a gondtól. A nőtlennek arra van gondja, ami az Úré: hogyan járjon az Úr kedvében. 33A nős azonban világi dolgokkal törődik: hogyan keresse felesége kedvét, *34ezért meg van osztva. A nem házas asszony és a szűz arra gondol, ami az Úré, hogy testben és lélekben szent legyen, míg a férjes nőt világi dolgok kötik le: hogyan járjon férje kedvében. *35Ezt javatokra mondom, nem azért, hogy tőrbe csaljalak, hanem hogy a feddhetetlen életre és az Úrhoz való osztatlan ragaszkodásra segítselek titeket.”
Tehát az apostol ajánlása arról szól, hogy sokkal könnyebb osztatlan szívvel élni, és a mennyek országáért a papnak a házaséletről eleve lemondani.
Elnézést kérek az off-topic hozzászólásért… A Korunk c. folyóirat 2025 júniusi számában megjelent „Hit racionális alapok nélkül? Alvin Plantinga vallásfilozófiája.” c. írásom, amely Plantinga magyarul megjelent „Tudás és keresztény meggyőződés” c. könyvéről szól. Az ittlévőket talán érdekelheti…