Konstantini és anabaptista ösztönök

2025 máj. 2. | Divinity, Rendszeres teológia, Társadalom | 9 hozzászólás

Ha közelebbről megvizsgáljuk a teopolitikai meggyőződéseinket, valószínűleg azt találjuk, hogy a kereszténység társadalmi szerepével kapcsolatos véleményünk mélyén vagy konstantini, vagy anabaptista ösztönök húzódnak meg, és bár ezek ritkán következetesek, meghajlítják számunkra a teret. N. T. Wright a konstantini ösztönökhöz a kompromisszum, az anabaptista ösztönökhöz az elkülönülés szavakat kapcsolja (Paul and the Faithfulness of God, 1307), mert míg a konstantini keresztény kísértése leginkább az, hogy a hatalom miatt kompromisszumot kössön az evangélium radikális üzenetében, az anabaptista kísértése az, hogy radikálisan leválassza magát a társadalomról és annak formálásáról. Ezek az opciók egy-egy végpontot jelölnek, de felismerhető történelmi tendenciákról van szó, és a keresztények általában az egyik vagy a másik felé hajlanak. Sokunkban mindkét ösztön jelen van, csak olykor a konstantini, máskor az anabaptista reflexek az erősebbek.

A konstantini jelző arra utal, hogy amikor Nagy Konstantin római császár felvette a kereszténységet (in hoc signo vinces), a Római Birodalom keresztényüldözőből kereszténybarát állam lett, sőt, az évszázad végére I. Theodosius a kereszténységet egyenesen államvallássá tette. Annak idején Konstantin császár hívta össze a Niceai (Nikaiai) zsinatot, a kereszténység történetének talán legfontosabb zsinatát, amelynek határozatait a Theodosius alatt megtartott Konstantinápolyi zsinat erősítette meg. A konstantini fordulat azt jelezte, hogy az államhatalom immár nem begyűjti a Bibliákat, hanem pénzzel támogatja azok kiadását, nem lerombolja a templomokat, hanem finanszírozza azok megépülését, és nem akadályozza, hanem segíti az evangélium terjesztését. Hogy ezt pozitív vagy negatív fejleménynek gondoljuk-e, sokat elárul arról, hogy az ösztöneink konstantini vagy anabaptista ösztönök-e.

A konstantini ösztön az evangélium erejét látja abban, hogy a Jézusról szóló örömhír annak idején (és azóta is sokszor) eljutott a legfelsőbb társadalmi körökbe is, és hogy azok, akik döntéshozó helyzetben vannak, olyan politikát kezdtek folytatni, amely alapvetően tiszteli a Teremtőt és Krisztus evangéliumát. A só hatott, a világosság világított, a kovász kelesztette a tésztát, a társadalomban valós változások történtek. A konstantini ösztönök kedvezőnek látják a negyedik században végbement fordulatot akkor is, ha az természetesen nem maga az Isten országa, hanem csak annak érzékelhető hatása. A Diocletianus rémuralma utáni időszak olyasfajta katarzist jelentett az üldözött keresztényeknek, mint Ceaușescu hirtelen halála Romániában, vagy a Szovjetunió és a kommunista világrend váratlan bukása a huszadik század végén. Isten előízét adta annak, amit a korszak legvégére ígért: „Mert úgy igazságos Isten előtt, hogy gyötrőiteknek gyötrelemmel fizessen, nektek pedig, akiket gyötörtek, enyhülést adjon mivelünk együtt.” (2Thessz 1,6-7) Lactantius érthető elragadtatással írt erről a fordulatot követő évben:

„Meghallgatta az Úr, igen kedves Donatusom, imádságodat, amelyet az ő színe előtt naponként óráról órára zengtél, és többi testvérünkért is, akik dicsőséges hitvallásukkal örökké viruló koszorút szereztek hitük érdeméért. Lám, miután eltörölte összes ellenségünket, és helyreállt a béke a földkerekségen, a minap még szorongatott egyház ismét talpra állt, és az Úr irgalmából még nagyobb pompával épül Isten temploma, melyet az istentelenek fenekestül fölforgattak. Isten ugyanis olyan uralkodókat adott, akik megtörték a zsarnokok átkokkal terhes és véres uralmát, és gondjaikba vették az emberi nemet, hogy – mintegy szétoszlatva az elmúlt időszak viharfelhőit – boldog és háborítatlan béke töltse be örömével minden ember szívét. A szörnyű vihar heves csapásai után, immár békés égbolt és rég óhajtott fény ragyog le ránk.” (L. Caecilius Firmianus Lactantius: A keresztényüldözők halála. Az isteni gondviselésről, Helikon, 1985, 7)”

Azok, akikben inkább anabaptista reflexek dolgoznak, a konstantini fordulatban gonosz csapdát szimatolnak. Nem azt látják benne, hogy az evangélium szabad utat kapott, hogy a társadalmat átjárják a kereszténységből származó értékek (Tom Holland ateista brit történész A keresztény világ c. könyvében olyan értékeket kapcsol a kereszténységhez, mint az emberi méltóság tisztelete, az irgalmasság, a megbocsátás és a szeretet morális követelményei, a szexualitás szentsége, a nők és a gyermekek nagyobb megbecsülése, valamint a lelkiismereti szabadság), amely értékek éles ellentétben álltak a római és a germán kultúra vadabb, könyörtelenebb szövetével. Az anabaptista ösztönök nem az ispotályok, kórházak, egyetemek alapítását értékelik a Konstantin utáni fordulatban, vagy hogy a kereszténység hatására a tudomány virágzásnak indult, a művészek pedig Isten dicsőségére alkottak, és egy egészen sajátos civilizáció jött létre, hanem azt, hogy a keresztény egyház kompromisszumos kapcsolatra lépett az államhatalommal és cinkossá vált annak bűneiben. Hiszen onnantól, hogy a hatalom a kereszténységre támaszkodik, szerintük a hatalom minden hibája, vétke, rossz politikája és túlkapása visszahull a kereszténységre is. Amikor az anabaptista ösztönök összekapcsolódnak az ún. „felvilágosodás” szekularizmusával és a nyugati egyetemeket uraló marxista történelemszemlélet rendkívül lesújtó ítéletével, ezek a bűnök aránytalanul nagyra nőnek és még súlyosabb vádat képeznek a keresztényekkel szemben.

Az anabaptista ösztönök az evangélium integritását féltik az állammal való kapcsolattól. Ijedten szemlélik, ahogy a Kr. u. 5. századtól az egyház belenő a Nyugatrómai Birodalom bukása után magára hagyott hatalmi struktúrába, világi felelősséget is vállalva a társadalom vezetésében, miközben a bizánci császárok pedig magukra veszik az egyház vezetésének felelősségét és hatalommal lépnek fel egyházi ügyekben is. Az anabaptista ösztönök ezt az összefonódást a lehető legrosszabb forgatókönyvnek tekintik, és a keresztényeket úgy hívnák ki ebből a viszonyrendszerből, ahogy a próféták Babilon elhagyására szólították fel annak idején a zsidókat: „Meneküljetek Babilonból!”

Az anabaptista ösztönök nem csupán az egyház önállóságát féltik az államtól, hanem egyenesen a keresztények elszakadását szorgalmazzák az államhatalomban való bármilyen részvételtől. A keresztények helye szerintük a széleken van, a társadalom margóján, távol a hatalomtól; az egyház ideális helyzete tulajdonképpen az üldözött állapot. Az anabaptista ösztönök talán még Ceaușescut meg a kommunistákat is visszasírják, ha az alternatíva valamilyen keresztény jellegű államhatalom, és végső soron kívánatosabbnak tartják Diocletianus éles elválasztását a Konstantin utáni kornál, amelyben keresztény karrierek nyíltak meg az államigazgatásban is. Kis túlzással talán még Páltól is visszakérnék a római polgárjogát, nehogy azt a társadalom keresztény érdekek mentén való formálására használja.

A konstantini ösztönök épp az anabaptista megközelítést tartják veszélyesen borúlátónak, sőt, egyenesen dualistának, mintha a gonosz mindenestül uralná a társadalom struktúráit és e tekintetben a változás eleve lehetetlen volna. A konstantini keresztények abból indulnak ki, hogy bár a világban zajló lázadás valós, az Úré a föld és annak teljessége, és a Krisztus is jogot formál rá Úrként. A konstantini keresztények arra emlékeztetnek, hogy a Bibliában az államhatalom nem a gonosztól van, hanem a Teremtő eszköze a gonoszok megbüntetésére és a jó cselekedetek megjutalmazására. Helyes, ha az állam képviselői is Isten dicsőségét keresik a szolgálatukban és elismerik az evangélium hirdetését a jó célok között. Nem szükségszerű, hogy ez fordítva legyen, hiszen az állam nem eredendően diabolikus, csak szélsőséges esetekben válik azzá. A konstantini ösztönök helyesnek látják a keresztény erkölcs megjelenését az élet minden területén, így azt is, ha a gonoszság gátakba ütközik és visszaszorul a kultúrában és a jogrendben is. Isten általános kegyelmeként értelmezik ezt akkor is, ha az emberek szívében az állam természetesen nem képes elvégezni azt, ami a Szentlélek munkája, és az evangélium hirdetése is az egyház feladata marad, amit az állam nem vehet át. De a konstantini ösztönök kívánatosnak tartják az együttműködést, hiszen a Szentírás szerint mindkettő Istentől rendelt intézmény.

Nos, melyik a helyes álláspont? Az olvasóim többsége minden bizonnyal megválaszolta már ezt a kérdést a szívében, és ennek megfelelően olvassa jelen írásomat is. „Teljesen nyilvánvaló, hogy az anabaptista álláspont a helyes” – mondja az, akiben anabaptista ösztönök dolgoznak. „Nyilvánvaló, hogy az anabaptista megközelítés hibás” – mondja az, akinek konstantini reflexei vannak. És hát éppen erről a kettősségről beszélek. Arról, hogy ezek az ösztönök mélyen gyökereznek, és meghatározzák a teopolitikai következtetéseinket. Amíg ezzel nem vagyunk tisztában, minden elhangzó érv a szívünk elfogultságának a foglyává válik.

Ahhoz, hogy megfelelő választ adhassunk, először is tisztán kell látnunk, hogy merre hajlik a szívünk, utána pedig amennyire ez lehetséges, fel kell függesztenünk egy időre, amit zsigerileg helyesnek tartunk, és figyelnünk kell magukra az érvekre. Különösen az ellenérvekre, hiszen a saját szívünk érveit már jól ismerjük. Aki jobban tart a konstantini múlt káros kompromisszumaitól, annak érdemes meghallgatnia a mellette szóló érveket, aki az anabaptista elkülönülést látja ijesztően dualistának, azt próbálja végiggondolni, hogy miben lehet igaza az anabaptistáknak. Ha odafigyelünk a másik oldal érveire, máris kisebb a veszélye annak, hogy szélsőséges álláspontot foglaljunk el a kérdésben.

Anabaptisták jogosan mutatnak rá, hogy amikor a kereszténység pozitív társadalmi státuszt kapott, az egyház spirituálisan felhígult és a tanítványi lét tisztasága szinte mindig kárt szenvedett. Joggal mutatnak történelmi példákra, amikor az egyház államhatalomhoz jutva eltorzult és üldözöttből üldözővé vált. Isten országa nem e világból való – hangsúlyozzák az anabaptisták –, Jézus sem a földi hatalom eszközeivel akarta érvényre juttatni a mennyek országának evangéliumát. Az államhatalom egyszerűen nem alkalmas a keresztény üzenet terjesztésére, nem is ez a feladata. A konstantini fordulat az anabaptisták szerint azonban olyan összefonódást eredményezett a trón és az oltár között, amelyben a kereszt evangéliuma sikkadt el, és idővel eljutottunk Dosztojevszkij nagy inkvizítoráig, meg a valódi inkvizítorokig.

Ezek fontos, megfontolandó szempontok. A másik oldalon viszont arra mutatnak rá, hogy bár az Isten országa nem e világból való, ebbe a világba jött el, ebben a világban hat, és Jézus akaratával ellentétes lenne, ha a hatását éppen a világból akarnánk kivonni. Jézus nem azt kérte az Atyától, hogy vegyen ki bennünket e világból, hanem azt, hogy őrizzen meg a gonosztól. Valamint hogy legyünk só és legyünk világosság: nem rejthető el a hegyen épült város. Azok, akik a konstantini fordulatot inkább pozitív fényben látják, azt hangsúlyozzák, hogy a keresztény szeretet szükségszerűen megmutatkozik a társadalomformálásban is, ahogy azt a kereszténység története sokszorosan igazolja. Nemcsak a középkori pápaság következett a konstantini fordulatból, hanem számos társadalmi reform is, amelyek méltán tették a keresztény civilizációt a történelem egyik legsikeresebb képződményévé. A keresztény morális vízió érvényesülése a közjót szolgálta, és szolgálja ma is. Ez a só dolga, ez a világosság feladata, így hat a keresztények jelenléte a világban.

Ha figyelmesen meghallgatjuk és becsületesen egymás mellé tesszük az érveket és ellenérveket, azt hiszem, végül azt a következtetést fogjuk levonni, hogy Jézus követése érdekében nem lenne helyes elfogadnunk sem az anabaptista, sem a konstantini modellt, vagy legalábbis azt a stilizált, steril ideát, amely a fejünkben az egyikhez vagy a másikhoz kapcsolódik. Nem lehet célunk sem az, hogy az államhatalom által tegyük tanítvánnyá a népeket, sem az, hogy az államhatalmat távol tartsuk a tanítványok hatásától. Itt valóban keskeny az út. Az egyház nem keveredhet össze az állammal, mert más a dolga a kettőnek. Az egyik a rend fenntartására van, a másik az evangélium hirdetésére és megélésére. Az egyházhoz nem illik a világi hatalom, eszköze nem a kényszerítés. De ebből vajon az következik, hogy a világi hatalom gyakorlója nem is lehet keresztény? Vagy esetleg az, hogy ha az uralkodó keresztény, mindenképpen tartsa távol a hitét a hatalomgyakorlástól? Nyilvánvalóan nem.

A keresztények igazságosságát Jézus tényleg egy szűk ösvényhez hasonlította. A görögök képi világával nevezhetnénk ezt egyfajta Szküllának és Kharübdisznek is, amelyek közt néha lehetetlennek tűnik a biztonságos átkelés. A nehézség abban van, hogy a keresztényeknek úgy kell jelen lenniük a világban, hogy látható legyen a világosságuk, viszont az egyház világi hatalma groteszk ellentmondást hoz létre a Jézus által bemutatott szolgáló tanítványsággal. Szinte feloldhatatlan ellentét húzódik az alázatos szamárcsikó hátán érkező király és a karddal uralkodó egyház között, és ez különösen erős, ha a hatalmat marxista módon az elnyomással azonosítjuk. Jogos ugyanakkor a felvetés, hogy ha a só és a világosság az élet minden területén hat, Isten dicsőségét munkálja, miért pont a kiemelt társadalmi felelősséget hordozó szereplőket, a törvényhozókat és jogalkotókat vonnánk ki ez alól? Hát nem azért imádkozunk, hogy legyen meg Isten akarata a földön is, ahogy megvalósul a mennyben? Nem az Úr tanította ezt az imát nekünk, akié minden hatalom nemcsak a mennyben, hanem a földön is? Miért korlátoznánk a só és a világosság hatását a tanítványok szűk közösségére?

Azt gondolom, a helyes hozzáállás anélkül is megvalósulhat, hogy elköteleznénk magunkat akár az anabaptista, akár a konstantini szemlélet mellett. Krisztus egyszerűen azt várja tőlünk, hogy az elhívásunkban megmaradva szolgáljuk őt, aki a sötétségből az ő csodálatos világosságára hívott ki bennünket. Mivel Jézus Úr lett a mennyben és a földön, azt kéri, hogy akár a császárral konfliktusba kerülve is valljuk meg őt, és őt szolgáljuk minden körülmények között. Ugyanakkor nem a császárral van elsősorban konfliktusunk, hanem e világ istenével. A császárnak jár a tisztelet, csak az imádat nem. A császár barátja lehet keresztény, a világ barátja nem. Jézus arra hív, hogy az ő dicsőségére tegyünk mindent, bármilyen felelősség is van rajtunk. Ha kell, szenvedjünk a hitvallásunkért. Ha kell, éljünk az elhívásunk adta lehetőségekkel. Azzal szeressük az embereket, amink van, ott szeressük őket, ahova Isten helyezett bennünket, azzal a felelősséggel, amit nekünk adott. Legyenek a miniszterek is miniszterek!

Keresztelő János azt mondta a katonáknak, hogy ne éljenek vissza az erejükkel, és ne követeljenek magasabb zsoldot, azt nem mondta nekik, hogy szereljenek le. Ha Jézus egy követője katona, használja a kardot jogosan és mértékkel! Ha bíró, ítélkezzen igazságosan! Ha művész, alkosson Isten dicsőségére! Ha tudós, legyen becsületes és egyben hívő! Ha király, uralkodjon a népe javát keresve! A keresztény törvényhozó olyan törvényeket hozzon, amelyek inkább tükrözik Isten morális akaratát, mint a gonoszságot! Ugyanez igaz a modern politikusokra is. A keresztény politikus keresse azok javát, akiket szolgál, és szolgáljon Isten dicsőségére! Hogy milyen változást ér el, az nemcsak az ő törekvéseitől függ, hanem Isten általános kegyelmétől is. De törekedjen a jóra!

Jézus azt tanította, hogy a búza és a konkoly együtt fog nőni az aratásig, tehát az utolsó ítéletnek ezen az oldalán nem tudunk tökéletes társadalmat létrehozni. Az angyalok dolga lesz, hogy elválasszák majd egymástól a konkolyt és a búzát. Az egyház és a világ között lényegi különbség fog fennállni a világkorszak végéig. Az egyház és az állam között is, de vigyázzunk: a Bibliában a világ és az állam fogalma nem ugyanaz! Amikor a konstantini évszázadokban az egyház az állam fölé kerekedett, vagy épp fordítva, az állam tette az egyházat önmaga funkciójává, mindkettő sérült az Istentől kapott szerepében. De akkor is sérültek, amikor a hívők az államra eredendően gonoszként tekintettek, mert a világgal azonosították. Az államhatalom kétségtelenül válhat üldöző fenevaddá, de alapvetően Isten szolgája a gonosz megfékezésére és a rend fenntartására. Az állam nem maga a világ, hanem Isten szolgája a világban. Nem az Isten országa, amelyről Jézus beszélt (és ez a különbség esszenciális), de az Isten országa természetesen hathat az államra is. Az állam olyan törvényeket is hozhat (miért ne hozhatna?), amelyek segítik a keresztények céljait. Az egyház küldetése egyiktől sem függ, és egyik sem teheti őt tönkre, ha Krisztusra figyel és hű marad mennyei eredetű elhívásához. Nem az egyház dolga, hogy kiszaggassa a földből a konkolyt, de az sem feladata, hogy a konkolyt gondozza és hermetikusan elválassza tőle a búzát. Az egyház nem a világból való, de a világban van, és bizonyos értelemben a világért van. Jézus tanítványai az államigazgatásban is jelen lehetnek, és olyankor különösen szükségük van Jézus főpapi imájára, hogy megőriztessenek a gonosztól. Az államigazgatás mindig tele lesz konkollyal, de ebből nem következik, hogy akkor szaggassuk ki belőle a búzát. A társadalom számára a búza jelenti az áldást.

A világ és Jézus tanítványai kapcsolatában nincs állandó modus vivendi. Nem statikus, hanem folyton változó, dinamikus történetben kell megtalálnunk a helyünket. Vannak felfelé ívelő időszakok és kudarcos időszakok, megtérések és hitehagyások, ébredések és visszaesések, olyan korszakok, amelyekben a só átjárja a társadalmat, és olyan idők, amikor a só elveszíti az izét és kidobják az emberek. Lesznek Nérók, Domitianusok, Diocletianusok, Hitlerek, Sztálinok és Ceaușescuk, és lesznek Konstantinok, Theodosiusok, Szent Istvánok, Orbán Viktorok és Donald Trumpok. Mindegyik korszaknak megvan a maga kihívása. Az egyháznak hitre és türelemre van szüksége, amikor üldözik, józanságra, bölcsességre, amikor támogatják. Krisztus követőinek Krisztust kell megvallaniuk és szolgálniuk minden időben.

Azt tanácsolom, hogy anabaptista vagy konstantini ösztöneinket engedjük át az Úrnak, és egyszerűen tegyük azt a jót, amire a Lélek újjáteremtett bennünket. Szeressük az Urat, a mi Istenünket teljes szívünkkel, teljes lelkünkkel, teljes elménkkel és teljes erőnkkel, hiszen az övé a föld és annak teljessége, és szeressük felebarátainkat mint magunkat, akárhol is van felelősségünk irántuk a világban! Őrizzük meg a só ízét, akár jó, akár rossz időket élünk, és bátran hassunk a világra az Isten országa gyermekeiként! Ez a jézusi út, bárhogy is nevezzük.

 

9 hozzászólás

  1. Földesi Barnabás

    Szerintem ( is ) a két szemlélet eszmei magja ( nem a megvalósult történelmi példáik )között nem kell választani, mert egy érett és komplex képben ezek a látszólagosan ellentétes tendenciák egyszerre érvényesülnek kifeszítve egy kerek és egész kompozíciót. A kép sajátosága, hogy készülőben van. Ezért van még idő, maga a készülés a történelem. A kompozíció vázlatos még, de az új ég és új föld kezdetéig fel kerülnek rá az utolsó ecsetvonások is. Ezért, aki e tekintetben már most fix képpel dolgozik beleesik annak a realista művésznek a hibájába, aki nem azt festi amit lát, hanem azt látja bele a tájba, amit festeni akar.

    A „nincsen még kész a kép” nem azt jelenti, hogy nem tudjuk nagy vonalakban milyen lesz, ha már elkészül az a kompozíció, ami a konstantini és anabaptista formákat is magába olvasztja. Sokkal inkább azt értem alatta, hogy a várható kép időben elkülönülő rétegekből épül fel, lépésről lepésre. A végső esztétika a közbülső rétegek szoros eredménye lesz és egyik aláfestés se hagyható ki az isteni terv csorbítása nélkül. Tudnunk kell, hogy milyen színt kell alsó rétegként megfestenünk vagy milyen konzisztenciájú festékkel kell a véglazúrt feltenni, ahhoz, hogy a kép összbenyomásosa végül az legyen, ami kifejezi legigazabb szándékunkat.

    A képépítés példájánál maradva, az anabaptisták egy erős és a szerkezetet hangsúlyozó vázlatot tartanak már kész képnek. A részletek, az okozatok, a konkrétumok hiányában eldobták az ecsetet és ünneplik a torzót, mint végeredményt. A konstantiniak pedig egy gyengén alapozott és a térbeliséget nélkülöző fákból álló tájra festenek lombkoronát a lomkoronára pacsirtákat és lakkozák le végül gazdag aromájú velencei terpentinnel. Az egyik kép befejetlen a másik túl hamar befejezett. Egyik kép sem tartja tiszteletben az egymásra épülő ( történeti ) rétegek száradási idejét és funkcióját az egész és kész eredmény viszonylatában.

    Miközben Jézus nem mond le Izrael helyreállításról megtiltja követőinek, hogy ezen a közel befejező rétegen dolgozzanak már idejekorán. Nem pusztán önmagában helyes vagy helytelen valami, hanem attól is függ, hogy a megfelelő időben és a megfelelő logikai sorrendben tesszük-e, amit teszünk. A keresztény cselekvés nem lehet egy dimenziós, mert akkor dogmatizmus lesz belőle. Kell az időbeliség és sorrendiség másik koordinátája, ami több dimenzióssá teszi a modellünket.

    Ahogy én látom a bibliai koordináta rendszerben az idő irányát, az három egymást követő szakaszra bomlik. Az evangelizáció korszakára ( Szent Lélek ), a földi királyság korszakára ( Jézus Krisztus ) és az új teremtés korszakára ( Isten ). Mindegyik kor más -más réteg, más-más feladattal. A korok tartamaznak minden rétegből valamit, de sorrendi/ logikai felcserélésük káoszba vagy karikatúrába torkolhat.

    Fontos tehát, hogy aki alapoz, lássa a befejező fázist is előre. Pont ez a kritikám az anbaptistákkal kapcsolatban. Nem az a fő bajom, hogy ők úgy gondolják, hogy Jézus második eljöveteléig csak az evangelizáció és az elkülönülés a dolgunk. Hanem, hogy a teológiájukból hiányzik Jézus Krisztus társadalomra és a régi földre való totális igénye. Tehát nem csak elodázzák ezt az igényt, hanem alig tudnak róla és így nem készülnek az uralkodásra sem. Szerintem az Egyház miközben evangelizál és elkülönül egyben a Királyságra és az uralkodásdra is készül. Aki uralkodásra készül az még értelemszerűen nem uralkodik. De akik nem készülnek, nem is fognak majd uralkodni.

    A konstatiniak fő hibája pedig, hogy gyenge, rossz vagy befejetlen alapra építenek az épület mélységét meghaladó komplexitású födémeket, a födémre attikákat, az attikákra historizáló stukkókat.

    Teológiai nyelven az anbaptisták alig tudnak valamit a teremtésről és az új teremtésről. Kizárólag a teremtés elromlott és megváltásra szoruló voltára figyelnek. A konstantiniak pedig túl hamar tovább lépnek a romlás tényén és mértékén, majd alvállalkozó építőbrigádokkal akarnak új katedrálisokat építeni.

  2. Kovács János

    Nagyon jó, átfogó írás. Szerintem összefoglalod a lényeget, és megoldást is kínálsz. Nekem mégis maradt egy kis hiányérzetem. Biztos, hogy mindenki ebben a keretrendszerben helyezhető el? Mert vannak, akik véleménye menet közben változhat. Akik Róma idején örültek a kereszténységnek adott vallásszabadságnak, majd államvallássá tételének, később már lehet, hogy másképp gondolták. (Még, ha más generációkról beszélünk is, mert szellemi értelemben egy platformom álltak.) Például a remete, majd szerzetesi mozgalmak nem akartak lázadni, a „rendszert” is elfogadták, csupán egy amolyan ellenkultúrát, az „eredeti” kereszténységhez való visszafordulást hirdettek. És még lehetne sorolni az egyháztörténelemből, vagy akár napjainkból. Hová tartoznak, akik a célt ugyan támogatják, de az annak megvalósítására alkalmazott eszközökkel vagy a következményekkel bajuk van?

    (Csak kiegészítésként, de legjobb tudomásom szerint Nagy Konstantin nem volt keresztény. Ellentétben édesanyjával. A legenda szerint a halálos ágyán keresztelkedett meg. Pont ezért is pikáns, hogy pogányként elnökölt a niceai zsinaton.)

  3. Szabados Ádám

    Barni,

    érdekes és találó ez a képfestő hasonlatod! Bár én inkább az amillennista nyitottságával közelítek a képhez, semmint a premillennista pesszimizmusával (vagy a posztmillennista optimizmusával), de a mű rétegzettségét és befejezetlenségét hasznos illusztrációnak látom, és szerintem nem függ attól, hogy hova és mikorra helyezünk még a jövőben királyságot. Köszönöm!

  4. Földesi Barnabás

    Szerintem is használható a kép a modellektől függetlenül is.

    Egyébként a premillennizmusnak nem kell feltétlenül pesszimistának lennie, ha az időt végül egyes szakaszai ellenére is egységesnek tekintjük. A premillennizmus által felvetett történelem mozgóátlaga mutatja szerintem a legnagyobb és leglogikusabb emelkedést. Olyan, mint a hosszútávú részvény, ami komoly bezuhanások és akár kiugrások mellett is lassan felfelé tart. Én nem vagyok doktriner premillennista, de még ha a nagy nyomorúságot szó szerint vennék, akkor az is csak egy 3.5 féléves pillanat a történelem léptékében. Az éjszaka a hajnalhasadás elött a legsötétebb.

    De a képnek, ami előttem kirajzolódik, nem az Ószövetségi próféciák és nem is Jelenések könyve a fő táptalaja. Nem kell hozzá világégés, sem szó szerinti 1000 év, se gránátalma méretű szőlőszem. Sokkal inkább a páli levelek és az általános bibliai növéstervből következik számomra az Isten országa ( hívhatjuk máshogy is ),mint külön ( átmeneti ) kor szükségesége. Az Isten országa egy olyan orgonasíp, ami a basszus és magas hangok között van. Ugyanis megokolatlanúl nagy lépés lenne innen, ahol most vagyunk az új ég új föld minősége. A legnagyobb optimizmus és a legnagyobb ébredés sem vihet kategóriákkal közelebb az óhajtott mennyei Jeruzsálemhez. Főleg úgy, hogy a történelemből már ismerjük a keresztény kort is, amit sokan visszasírnak. A keresztény kor minden erénye és eredménye ellenére elmúlt és megismételni nem lehet. Hitem szerint sem az volt, aminek mondta magát vagy mondjuk visszanézve. Annak a bizonyítéka inkább, hogy a dicsőséges Jézus tartós és látható jelenléte nélkül nem lehet egyetemes országot építeni. Egy szükséges, de ab ovo kudarcra ítélt kísérlet volt, amit be kell építenünk a tapasztalatunkban. Az emberi természet romlottsága, a világ, mint közösség működése, a kipróbált szentek ambícióhiánya ellenállt és ellenáll az Isten országa megvalósulásának Jézus eljövetele elött.

    De nem csak a történelmi tapasztalat áll ellent annak, hogy a mai vagy az eddigi legjobb korokat összetéveszük az Isten országával, hanem a teológia is, ami határozottan a jövőbe tol nagyon sok egyéni és közösségi ígéretet.

    Ahogy a Jézus visszajövetele előtti kort nem tudom az Isten országának látni, nem tudom az új földdel sem összekeverni, mert annál meg sokkal nyersebb és anyagibb. Marad hát egy szükségszerű evilági pufferzóna, ahol majd a mostani korszak legkiválóbbjai fognak uralkodni a társadalmi szintéren Jézus Krisztus jelenlétében. Ez nem egyházi, hanem világi élet lesz.
    Miért?
    Mert a régi földnek jár a rehabilitálás, az első teremtés sebeinek a gyógyítása. Egy újba kezdeni nem akkora hatalom, mint a csorbát kiköszörülni a régin.
    Jézusnak jár, hogy teljes valójában bemutassa magát azok elött is, akikben nem az ő természete van.
    A társadalomnak kijár, hogy anarchizmus, feudalizmus, kapitalizmus és szocializmus után meglássa, hogyan működik az Isten országa közötünk.
    A világnak kijár, hogy olyanok vezessék, akik e mai korban elbújtak, nemet mondtak, legyőzték önmagukat, szereplésvágyukat és gőgjüket és lemondtak a puha ruhákról, a palotákról, a manipulációról és hízelgésről vagy a fenyegetésről.
    Az egyház, az Isten mintakertje, ahol kitenyészti kicsiben, amit kiterjeszt majd az Isten országában nagyban.
    Meggyőződésem, hogy az Isten országára nem csak a világ és a föld miatt van szükség, hanem Isten gyermekei miatt is. Valamiképpen a további fegyelmezés és jutalmazás az-az a fejlődés terepe lesz ez az idő. Túl sokan vagyunk félkészen és mentek el félkészen, ahhoz minden átmenet nélkül egy új világ szeplőtelen polgáréiként lépjenek elő majd nagy hirtelen. Bántóan hiányoznának ebből a világból a tónusok a fekete és fehér közül. Egy időben építkező Istenre jellemző pedagógia haszonnal járó átmenetek látom ezt a minőséget a föld és az ég között, a bűn és szentség, az anyag és szellem között. Ha ez egy szempillantás lesz csak, vagy egy rögtön ítélőszék, annak se értelme se haszna nem lenne. Olyan lenne, mint a villám angol, vagy jobb agyféltekés rajzolás. Nem kell 1000 évnek lennie, de nem is préselhetjük össze azt a sok történést egy ponttá vagy a jelen meghosszabbításává. Zavarba ejtő mindenesetre a dicsőséges Jézus látható és tartós jelenlétével számolni a földön.

  5. Szabados Ádám

    Igen, a premillennista is lehet optimista, ha jellemzően nem is ez a helyzet. Engem a millennium kapcsán a bibliai érvek győznek meg, mert sokféle spekulatív rendszert tudunk felállítani aszerint, hogy mit tartunk logikusnak, logikátlannak, szükségszerűnek, szükségesnek, szükségtelennek, elvárhatónak, hasznosnak, értelmesnek vagy értelmetlennek, de ezekkel kapcsolatban bizalmatlan vagyok. Ezzel együtt értem, amit mondasz, csak szerintem az új ég és új föld az Isten országa megvalósulása, beteljesedése. Az új jelenthet megújultat is, és számos exegéta így is érti. Az új és a régi között folytonosság is lesz, tehát nem látom szükségét még az általad felfestettek alapján sem annak, hogy közbeiktatódjon egy millenniumi korszak a mostani kor és a megújított ég és föld időszaka közé. Az amillennista séma egyszerűbb: az Isten országa már igen és még nem, Krisztus eljövetele után pedig csakis igen lesz. A jelen kort felváltja az eljövendő kor, amikor must csorog a hegyekről és az Úr ismerete tölti be a földet, ahogy a tengert víz borítja. Az az új föld, a helyreállított Éden, ahol a fák levelei a népek gyógyítására vannak. És nincs az eljövendő kor után másik kor.

  6. Földesi Barnabás

    Igen, értem én is. Ez egy nagy vita hatalmas irodalommal. Az amillennizmus valóban egyszerűbb és kevésbé tagolt. Én személy szerint vágynék is rá, de ahogy ószövetségi korszakot is tagoltabbnak látom, így az újszövetségi kort is.
    A „már igen és még nem”-ben én is hiszek csak az átmenetet nem Jézus visszatérése elött, hanem a visszatérés után porhanyosítom el. Ez nekem egyébként nem teszi egysíkúvá, cél és terv nélkülivé a visszatérés elött korszakot se egyházi se világi szempontból. Sőt bizonyos értelemben még érdekesebb is számomra.
    Nem áll vitában a nézettemmel a megújítás magyarázat sem, de a megújításnak ugyanúgy lehetnek szakaszai, amiben a Szent Lélek és amiben a látható Fiú szerepe a dominánsabb.
    Tulajdonképen én a jelenkor – eljövendő, csurog-ömlik közötti hézagokat is berendezem. A cél közös, az irány azonos a mikéntje meg majd kiderül 😉

  7. Szabados Ádám

    Ámen.:)

  8. Jóföldi Barna

    Kedves Ádám,

    Jó és fontos kérdést boncolgatsz azt hiszem. Olvasva az írást egy kérdés merül fel bennem…

    Ezeket írod, jogosan megállapítva – csak pár kiemelve:
    „Arról, hogy ezek az ösztönök mélyen gyökereznek, és meghatározzák a teopolitikai következtetéseinket. Amíg ezzel nem vagyunk tisztában, minden elhangzó érv a szívünk elfogultságának a foglyává válik.”

    „Ahhoz, hogy megfelelő választ adhassunk, először is tisztán kell látnunk, hogy merre hajlik a szívünk…”

    „Az olvasóim többsége minden bizonnyal megválaszolta már ezt a kérdést a szívében, és ennek megfelelően olvassa jelen írásomat is. ”

    A kérdés (kicsit kifejtve utána):
    Neked merre hajlik a szíved?
    (Ha olvasni így tudjuk, akkor vélelmezem, hogy az írásnál is van ilyen ‘ösztönösség’. Szerintem ennek megválaszolása az olvasót segítheti a helyesebb, objektívebb olvasásban, értelmezésben.)

    Köszönöm!

  9. Szabados Ádám

    Azt hiszem, az anabaptista a legmélyebb ösztönös réteg, amelyet sok megértés és teológiai reflexió húz a másik irányba.

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Archívum

LEGUTÓBBI HOZZÁSZÓLÁSOK